اقامه نماز جمعه در تاریخ 1401/3/6+خطبه و تصاویر

اقامه نماز جمعه در تاریخ 1401/3/6+خطبه و تصاویر

نماز جمعه در تاریخ 1401/03/06 به امامت حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نسب امام جمعه محترم اقامه گردید

خطبه های نماز جمعه عبادی سیاسی این هفته:

گرانی قیمت ها اخلاق و رفتار مردم را بد و نامطلوب می سازد

امام صادق (ع)در روایت شاخص و مهمی، در موضوع اقتصاد چنین هشدار می

فرمایند:

 «گرانی قیمت ها اخلاق و رفتار مردم را بد و نامطلوب می سازد، امانت داری را از بین می برد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به ستوه می آورد.» (غلاء السعر سیء الخلق، و یذهب الأمانة، و یضجر المرء المسلم.

 این روایت شریف به سه جنبه مهم برای حیات اجتماعی جوامع اشاره می کند و خاطر نشان می سازد مراقب باشید این سه جنبه متأثر از تکانش های منفی نشود که مهم ترین این تکانش ها، تکانش های معیشتی است و پدیده گرانی و فقدان قدرت خرید برای اقشار جامعه از عوامل اصلی آن است. این سه جنبه حیاتی جامعه عبارت است از:

۱)اخلاق اجتماعی (الخلق)

۲)حقوق اجتماعی ( الأمانة)

۳)آرامش، امنیت و ایمنی اجتماعی (عدم الضجر)

یعنی سومین پیامد خطرناک گرانی در جامعه این است که مردم را از فشار و سختی به ستوه می آورد، افکار عمومی را به شدت تحریک پذیر می نماید و اعصاب جامعه را به هم می ریزد.»

(یضجر المرء المسلم). ریشه «ضجر» در کتب لغت چنین معنا شده است: رنج سخت، افسردگی شدید، دل مردگی، بی حوصلگی، عصبی بودن، دل گیر شدن، دل تنگی، بدخویی، غم زدگی، آزرده شدن، به ستوه آمدن، و ... . یکی از بسیار نامطلوب آن این است که فرد یا جامعه مبتلا به ضجر، دیگر نمی تواند نسبت به حق و درستی شکیبایی داشته باشد(من ضجر لم یصبر على حق

 

محتکران و آدم کشان در جهنم هم در جه اند

* محتکران و آدم کشان در جهنم هم در جه اند (یحشر الحکارون وقتلة الألف إلى

هم فی درجة (کنز العمال، ح ۹۷۳۹) *

کسی که در بازار ما دست به احتکار زند به منزله کسی است که کتاب خدا را انکار کند (المحتکر فی موقنا کالملحد فی کتاب الله (کنز العمال، ح ۹۷۱۷)) هر کس در بخشی از بازار و قیمت کالاهای مسلمانان راه یابد تا آن را بر ایشان گران کند، سزاوار است که خداوند در روز قیامت، او را در بخش بزرگ آتش درآورد من دخل فی شیء من سعر المسلمین یغلیه علیهم کان حقا على الله أن عذبة فی معظم النار یوم القیامة ( الترغیب والترهیب، ج ۲ ص ۵۸۶)

 

یک شب گرانی بر جامعه روا دادن، تباهی چها سال عبادت

هر کس یک شب گرانی را برای امت من بخواهد، خداوند عمل چهل سالش را تباه می سازد (من تمنى الغلاء على أمتی لیلة، أحبط الله عمله أربعین سنه (کنز العمال، ج 4، ص ۹۸)).

 

وظیفه حکومت در مقابله با پدیده احتکار چیست؟

به امام سجاد: پیامبر خدا (ص) با محتکران برخورد کرد و فرمان داد تا آن چه

احتکار کرده اند، به میان بازار آورده شود، به گونه ای که تماشاگران آن را ببینند (مر رسول الله صلى الله علیه و آله بالمحتکرین فأمر بکر تهم أن تخرج إلى بطون الأسواق وحیث تنظر الأبصار إلیها التوحید، ص ۳۸۸)).

* امیر مؤمنان در نامه مبارکشان به جناب مالک اشتر مرقوم فرمودند: بخاطر داشته اباش که بسیاری از بازرگانان مردمی تنگ نظر و سخت بخیل هستند و احتکار می کنند و به میل خود برای کالاها قیمت می گذارند و با این کار، به مردم زیان وارد میکنند

 

ناپسندی احتکار در نظام اقتصاد اسلامی

دومین هشدار اقتصادی امام صادق(ع) درباره موضوع احتگار است. ایشان می فرمایند: «مایه بیزاری و نارضایتی این است که خوراکی احتکار شود و مردم در وضعیت کمبود ارزاق رها شونده ( مکروة أن یحتکر الطعام ویترک الناس لیس لهم طعام عوالی اللآلی، ج ۲، ص ۲۶۲)). |

 وقتی در موضوع احتکار به روایات نگاه می کنیم، می بینیم برای این کنش ضدارزشی و ناهنجار اقتصادی پیامدها و عواقب بسیار ناگواری بیان شده است. از باب نمونه در روایات آمده است: * پیامبر ص : محتکر ملعون است (المحتکر ملعون(الکافی، ج ۵، ص ۱۹۵)) لعن به معنای راندن و دور کردن همراه با ناراحتی است و از جانب خدا به معنای قطع رحمت و توفیق دنیوی و عذاب اخروی است (مجمع البحرین، ج 6، ص ۳۰۹).

 

در قرآن، کافران، ظالمان، منافقان، آزاررسانندگان به خدا و رسول، آنانی که از روی عمد قتل نفس کنند و کسانی که حقایق را کتمان و امر را بر مردم مشتبه می سازند، لعن شده اند. پیامبر نیز دشمنان رسالت، مشرکان، منافقان و برخی از صحابه را لعن کرده است. در روایات اهل بیت، غالیان و عاملان واقعه کربلا لعن شده اند. در زیارت عاشورا افرادی از بنی امیه همچون یزید، معاویه و ابوسفیان العن شده اند.

 

برپیشنای محتکر در قیامت نوشته میشود: ای کافر! جایگاهت دوزخ باد

* در قیامت بر پیشانی محتکر نوشته شده است: ای کافر! جایگاهت دوزخ باد

( یقوم المحتکر مکتوب بین عینیه: یا کافر، تبوأ مقعدک من النار (کنز العمال، ح4۳۹۵۸)).

 

 

 

هیچ عدالتی مثل انصاف نیست

 از امام صادق علیه السلام

اقرأ على من ترى أنه یطیغنی منهم و أخذ یقول السلام

به هر کسی که پیر و ماست و به حرف من عمل می کند سلام مرا برسان

و أوصیکم بتقوى الله عز و جل و الورع فی دینمو الاجتهاد لله وصدق الحدیت و أداء الأمانه و من به شما سفارش کنم که نسبت بخدا عز و جل تقوی و پرهیزگاری داشته باشید و در دین خود پارسا باشید و برای خدا کوشش کنید، و به راستگویی و به اداء امانت. مسئولیت های اجتماعی همه امانت است.

به بیان روایات هیچ عدالتی مثل انصاف نیست و لا عدل کالإنصاف

انصاف و امانتداری، ضرورت امروز معیشت عمومی ماست که باید مورد توجه بازاریان عزیز و زحمت کش باشد)

علیها برو طول الجود وحسن الجوار قبهذا جاء محمد ص أدوا الأمانة إلى من تم أو فاجرة فإن رسول الله ص کان یأمر بأداء الخط والمخیط - صو ائر و طول دادن سجده و نیکی با همسایه شما را سفارش می کنم زیرا محمد صلی الله علیه و آله همین دستورها را آورده است هر که به شما امانت سپرده به او پس بدهید نیک رفتار باشد یا بدکردار، زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور می داد که سوزن و نخ را نیز به صاحبش پس دهید، و با خاندان خود پیوند داشته باشید،

را دارهم ولی اور رسول خدا هم آن را مع فرمود و باید خرید و فروش آسان و بی موازین عال باشد، با قیت هایی که نه به فروشنده زیان رساند و نه به خریدار پس از آن که احتکار را ممنوع کردی، اگر کسی باز به احتکار روی آورد، مجازاتش کن (اعلم مع ذلک أن فی کثیر منهم ضیقا فاحشا، وشتا قبیحا، وأحتکارا للمنافع، وتحکما فی البیاعات، وذلک باب مضرة للعامة، وعیب على الولاة، فامنع من الاحتکار ؛ فإن رسول الله صلى الله علیه و اله مع منة. ولکن البیع بیعا سمحا: یموازین عدل، وأسعار لا تجحف بالفریقین من البائع والمبتاع. فمن قارف ځکرة بعد هیک إیاه فنگل به، وعاقبة. (نهج البلاغه، نامه ۵۳)). |

و همچنین به دیگر کار گزارشان مرقوم فرمودند: احتکار را نهی کند و هر کس از این نهی سرپیچید، مجازاتش کن و آن گاه او را وادار که آن چه را احتکار کرده، آشکار سازد (انة عن الکرة، فمن رکب الهى فأوجعة، ثم عاقبه بإظهار ما احتکر دعائم الإسلام،

ج۲، ص۳۹) #

فإن الرجل منکم إذا ورع فی دینه و صدق الحدیث وأدى الأمانه و حسن خلقه مع الناس بیل هدا جعفری فیرنی ذلک و یدخل على ملة السرور و قیل ها دس جعفر و إذا کان على غیر ذلک دخل على تلاوة و عاره و قیل هذا أدب جعفر زیرا هر کس از شما که در دینش پارسا باشد و راستگو باشد و امانت را به صاحبش برگرداند و اخلاقش با مردم خوب باشد گویند: این جعفری است و این مرا شاد کند و از جانب او بر من شادی و سرور وارد شود و گویند : این ادب و فرهنگ) جعفر

است و اگر جز این باشد بلا و ننگ او پر من وارد شود و گویند: این ادب و فرهنگ (جعفر است بن محمد) 

 

فو الله أحدنی آبیع أن الرجل کان یکون فی القبیلة من شیعة علی ع فیگون زنها آذاهم للأمانة و أفضالهم للحقوق و أصدقهم للحدیث إلیه وصایاهم و ودائعهم نسال الغثیرة عنه فتقول من مثل فلان إنه لآذانا الأمانة و أصدقنا للحدیث.

 

بخدا سوگند پدرم برای من حدیث کرد که مردی از شیعیان علی علیه السلام در قبیله ای بود و زینت آن قبیله بشمار می رفت، از همه آنها در پرداخت امانت بهتر بود، و حقوقشان را بهتر مراعات می کرد، و در گفتار راستگوتر بود، و سفارشات و همه وصیتهای اهل قبیله و سپرده هاشان را آنان بدو می سپردند و چون از او پرسش می کردی میگفتند: کیست مثل فلان کس؟ او در ادای امانت و راستگویی از همه ما بهتر است الکافی (ط - الإسلامیة)، ج۲، ص: ۱۳۹

پایان خطبه اول


خطبه دوم

حجت الاسلام والمسلمین در خطبه دوم بیان نمود:

در آستانه کنگره شهید صفر خوشروان هستیم انشالله همه عزیزان با حضور پر شکوه خود در این مجالس روزهای آینده  این مجالس را زنده نگه دارند

 باید تقدیر کنیم از مجموعه سپاه و فرماندهان  که چند ماهی است درگیر و پیگیر این کنگره هستند قطعا این کنگره در رازهای نگاه امانتدار آنه امام صادق است که فرمودند  درحفظ ارزشها امانت داری کنید

 

مدیریت هوشمند برای خودکفایی

وی در ادامه سخنان افزود:

از جمله مباحثی که می‌توان به آن اشاره کرد و بحث بحران گندم  در سطح کشور هایی بین المللی می باشد

جنگ های اخیر خود یکی از عوامل به وجود آورنده این بحران شده است این مسئله را با می رساند که دولتمردان و مسئولان باید نگاه امانتداران و مسئول مدار آن نسبت به خودکفایی در همه زمینه ها مخصوصاً موادغذایی را ایجاد کنند

 یکی از توصیه های امام صادق محاسبه راهبردی در سیاست‌ورزی هاست

 

ایرانی قوی/مردمی قوی

 نگاه سیاست ورزی یک نگاه حقیقی و مبتنی بر یک سری مقدمات بر مسائل باشد

 یکی از اهداف انقلاب اسلامی تبدیل کشوری بزرگ به اسم ایران از کشور وابسته به دیگران قدرتی منطقه‌ای  و بین المللی  با وجود همه گرفتاری ها و مشکل ها و کارشکنی هایی که پیش می آید به لطف خدا یک محاسبه راهبردی و قابل پیگیری در کشور در حال پیاده سازی مسئولین و مردم هم باید نظرات برای برنامه های خود را بر اساس برنامه پیشبردی کشور پیش ببرند

 مسئولین شهرستانی در  راستای سیاسیت ها و برنامه ریزی های کشور قدم بردارند

 توصیه ما به مسئولین شهرستانی و استانی است که انشالله در راستای محاسبات دقیق مسئولین قدم بردارند توجهشان نگاهشان کارهایشان باید بر اساس محاسبات دقیق کشوری باشد چرا که کشور جمهوری اسلامی قابل تقسیم و پراکنده شدن نیست

 هیچ قسمت از ایران قابل تقسیم نیست

 جمهوری جمهوری اسلامی قابل تقسیم نیست یعنی اینکه هر کسی نمی تواند بر اساس سلایق شخصی خودش تصمیم گیری کند

 بلکه باید بر اساس معیارها و موازین مختلف انقلاب اسلامی تلاش و کارهای خود را پیش ببرد

 در کشور هیچ جایی برای تقسیم بندی نیست همگی در راستای اهداف سلایق کار خود را پیش میبرند

 ارکان مدیریتی این نظام بر اساس  نه سلیقه نه سهمیه بلکه بر اساس روحیه انقلابی بودن و انقلابی مانده باید انتخاب شوند

فشار و لابی گری در دولت جدید جایی ندارد

میبینم که برخی افراد به دنبال اعمال فشار بر مدیران استانی  و مدیران کل هستند و  در لباس همتای سیاسی هستند

  برخی روابط خانوادگی در پست های مدیریتی خطیر در حال اعمال فشار هستند که پست های مدیریتی شهرستان ها بر اساس سلایق آنها انتخاب شود

 امام جمعه لیست انتخاب افراد برای پست ندارد

گفته می شود که فلان مسئول دارای لیست مخصوص خود می باشد امام جمعه دارای لیست شخصی خود می باشد در واقعیت این چنین نیست بلکه در شهرستان باید یک لیست تجمیع شده ازافراد توانا جمع‌آوری شده  و افراد توانا در پست های مدیریتی قرار بگیرند

  اگر نگاه های حاشیه و نگاه های سهمیه بندی در ادوار قبل اتفاق افتاده همه ما باید تلاش کنیم که این نگاه ها را عوض کنیم و مدیران توانا و انقلابی را در پست ها قرار بگیرند 

 

مسئولین بی کفایت بعد از کمکاری در هیچ زمینه ای به کار گیری نشوند

اگر مسئولین ما کم کار هستند و در حوزه مدیریتی خود کم کاری کردند یک روز و یک ساعت ماندن آنها خسران و زیان است و ماندن آنها در راستای کمک به اهداف دشمن است

 مسئولان و مدیران که توانایی دارند باید در پست های کلیدی و مسئولیت های خطیر قرار بگیرند

 

 رفت و آمد های در روزهای اخیر در شهرستان شکل گرفته که  موجبات ناامیدی و ناآرامی شهرستان را فراهم کرده است توصیه این است که مدیران و مسئولان بر اساس توان و استعداد شان نه بر اساس لیست های مخصوص و جلسات انتخاب شوند این رویکرد رویکردی اشتباه است

  حضرت آقا فرمودند نگاه نمایندگان باید نگاهی مسئولانه باشد امام جمعه هم به نمایندگی از مردم شهر در انتخاب این مسئولان نظر خواهد داد 

توصیه می کنیم و تذکر خواهیم داد که در انتخاب های خود دچار خطای محاسباتی نشوید که نظر فرد مشخص حتماً باید در انتخاب پست محقق شود این حرکت منجر به دل سردی مردم خواهد شد

  لیست گیری و انتخاب بر اساس سلایق شخصی معنایی نخواهد داشت

 

قبول مسئولیت جراتی انقلابی و از خود گذشتگی میخواهد 

عده‌ای در شهرستان باز جرات پیدا کرده‌اند  قبول مسئولیت کنند و ممکن است در لباس انقلابی بودن ظاهر شوند این نوع قبول مسئولیت با عکس ضرر به شهرستان خواهد شد اگر نگاه ما نگاه مسئولانه و انقلابی نگران باشد هر کسی توانای به عهده گرفتن مسئولیت ها را نخواهد داشت و خودش را در در معرض مسولیت های خطرناک قرار نخواهد داد و همچنین عده‌ای از افراد دچار توهمات شده‌اند که اگر مسئولی از جای خط خورد در جای دیگر باید به کار گیری شود اگر نگاه مسئولان و انقلابی گونه محقق شود این افراد به خود اجازه همچین توهمات ایران خواهد داد و این نونگرش در شهرستان اتفاق نخواهد افتاد

  


آلبوم تصاویر


انتهای پیام


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اطلاع رسانی های دفتر امام جمعه واوان همچون: اطلاعیه مراسمات مذهبی، اطلاعیه نماز جمعه، تصاویر مراسمات، اخبار شهرستان و ... را در اینجا دنبال نمایید

آخرین مطلب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه
بایگانی